Dit zijn de employer branding-trends van 2023

Leestijd: 2 minuten

Maak jouw werkgeversmerk 2023-proof. Dat lukt je als jij precies weet wat er speelt op de arbeidsmarkt. Haak daarom in op de actualiteit en loop voorop in de zoektocht naar geschikt, nieuw personeel. Wij delen drie trends en vertellen hoe jij daar voordeel uit kunt halen. 

1. Faillissement en fusie

Veel bedrijven ontvingen de afgelopen twee jaar coronasteun, waardoor ze overeind bleven. Voor sommigen bleek die dé redding. Maar die hulp was tijdelijk. De gevolgen worden nu zichtbaar: een piek in faillissementen en fusies. En dat biedt kansen.  
 
Faillissementen staan gelijk aan ontslagen. Dat geeft andere bedrijven de kans om werknemers binnen te halen. Zorg daarom voor een sterk employer brand, zodat potentiële nieuwe collega's jou vinden. Ook fusies geven onrust en zijn een trigger voor werknemers om te vertrekken. Onderneem als fuserend bedrijf de juiste stappen en betrek je werknemers bij de fusie. Zo behoud je je dierbare mensen. 

Lees meer over de employer branding-kansen bij faillissement of fusie. 

2. Vakmensen werven

Vakmensen zijn schaars. Ouders sturen hun kinderen liever naar de havo en streven naar minimaal een hbo-opleiding. Deze trend zorgt ervoor dat de stukadoors, elektriciens en timmermannen en -vrouwen in de minderheid zijn. Drie tips om als bedrijf op deze trend in te spelen: benoem carrièrekansen, geef een kijkje in de keuken en ontwikkel een sterk werkgeversmerk. 

We lichten de tips toe, zodat jij de trend doorbreekt.

3. Kansen voor de non-profitsector

Voor de non-profitsector liggen er talloze kansen. Die beginnen bij het oppoetsen van je imago. Veel mensen denken dat de non-profitsector oubollig is er en alleen maar ingedutte types werken. Terwijl het tegendeel waar is. Daarbij zijn de arbeidsvoorwaarden veelal uitstekend. Dát moet je laten zien als organisatie. Weg met die vooroordelen. Laat jouw werkgeversmerk eruit springen en hengel nieuwe collega's in no time binnen. 

Ontdek hoe jij de non-profitsector aantrekkelijk maakt. 

Delen via LinkedIn