Goed personeel binnenhalen én behouden

Leestijd: 2 minuten

De afgelopen twee jaar zijn gerust een stille revolutie te noemen. Sommige bedrijven veranderden in een booming business, andere ontvingen coronasteun. De gevolgen worden nu zichtbaar: een piek in faillissementen en fusies. En dat biedt kansen. Tijd om jouw employer branding op orde te krijgen en goed personeel binnen te halen én te behouden. 

Meer vissen in de vijver

Mensen die in 2019 nog door de winkels struinden werden fervente online shoppers. Maar nu winkelbezoek weer de normaalste zaak van de wereld is, krijgen onder meer logistieke bedrijven het lastig. Dat geldt ook voor bedrijven die de coronasteun niet kunnen terugbetalen. En dus komen er werknemers vrij op de arbeidsmarkt. Gooi die hengels maar uit! 

Zet een spot op jouw bedrijf

“Werkzoekenden kijken op hun gemak rond. En je wilt dat ze jullie bedrijf vinden,” vertelt Alex Abrahams, partner en activatiespecialist bij Arthur & Brent. “Zorg daarom dat je opvalt als werkgever. Al oriënterend bekijken werkzoekenden de website, de werken-bij-pagina en LinkedIn. Met een goede employer-branding-strategie- en uitvoering zien ze direct wie jij als opdrachtgever bent en dat jij de leukste bent in jouw branche.” 

ABDLG zet jouw bedrijf in de spotlights met employer branding. 

Van storm, naar zon

Waar verliezen zijn, ontstaan ook fusies. De rekensom is niet moeilijk: twee bedrijven, plus twee culturen, plus dubbel bezette functies, is gegarandeerd onrust. En bij onrust vertrekken mensen. Met een sterk employer brand verander je zo’n stormachtige zee in een zonnig meertje. Alex: “De beste oplossing hiervoor is open zijn naar je medewerkers, duidelijk communiceren en vooral je personeel betrekken bij de fusie.”  

De gulden middenweg

Een mooi voorbeeld is de woningcorporatie JOOST, waarin twee bedrijven samengingen. De een heel amicaal, de ander ontzettend zakelijk. Samen met ABDLG vonden ze een middenweg. “We organiseerden workshops met de medewerkers. Want alleen door gesprekken te voeren kom je dichterbij elkaar. We zochten naar een nieuwe tone of voice voor JOOST en de twee partijen leerden veel van elkaar.” Inmiddels staat er een sterk merk, met een DNA dat helemaal bij de organisatie past. 

Ontdek hoe wij een sterk werkgeversmerk neerzetten. 

Delen via LinkedIn