Drie tips voor het tekort aan mbo-personeel

Leestijd: 2 minuten

Stukadoors, elektriciens, timmermannen: mensen die een vak hebben geleerd zijn schaars. Ouders sturen hun kinderen naar havoniveau, bijlessen zijn geen uitzondering meer en ‘je hebt minimaal een hbo-opleiding nodig’. Een trend die zorgt voor een tekort aan vakmensen. We geven drie tips, waarmee je deze trend doorbreekt.

1. Benoem carrièrekansen

Een mooie toekomst voor de kinderen. Dat is de wens van elke ouder. Daar horen een mooi salaris en voldoende carrièremogelijkheden bij. En die zijn er in de maakindustrie. Vertel aan kinderen, jongeren én hun ouders dat je als tegelzetter de banen voor het uitkiezen hebt. Dat je kunt doorgroeien als beginnend installateur. En dat het salaris hoger is dan je van tevoren dacht.

2. Geef een kijkje in de keuken

Vooroordelen voeren de boventoon. Laat daarom zien hoe gaaf het werken in de maakindustrie is en enthousiasmeer mensen van jong tot oud. Bouwbedrijf Ploegmakers organiseerde bijvoorbeeld een open dag voor het hele dorp. Buurtbewoners maakten kennis met Ploegmakers en ontdekten de interessante projecten die ze uitvoeren. Zo inspireer je kinderen en jongeren en raken ouders bekend met het vak.

3. Ontwikkel een sterk werkgeversmerk

Die droombaan? Die kunnen de vakmensen overal uitvoeren. Wat ze niet weten, is dat jij hun droomwerkgever bent. Met een sterk werkgeversmerk zien potentiële collega’s direct of ze bij jouw bedrijf passen. Dat scheelt veel onnodige sollicitatiegesprekken én zorgt ervoor dat medewerkers helemaal op hun plek zitten. Met tekst, foto’s en video’s laat jij zien met welke machines het personeel werkt, hoe jullie met elkaar omgaan en welke sfeer je in het team kunt verwachten. En dan is er maar één uitkomst: een match made in heaven.

Creëer een sterk werkgeversmerk en enthousiasmeer de nieuwe generatie voor jouw bedrijf. 

Delen via LinkedIn