Met alleen een losse vacature op jouw website vind je je nieuwe droomcollega niet, zeker niet met de huidige arbeidsmarktkrapte. Leg de focus juist op het imago van jouw bedrijf. Zet een identiteit neer waarin de huidige werknemers zich herkennen, waarvan ze enthousiast worden en waarop ze trots zijn. Dan stralen ze dat ook uit. Kortom: jouw werkgeversmerk springt er dan uit, voor klanten én sollicitanten. Daarom wil jij employer branding.
Employer branding is kort gezegd: nadenken over de hele marketingcommunicatie richting jouw collega’s en potentiële werknemers. Finetune daarbij je werkgeversmerk: laat zien welk bedrijf je precies bent en waarvoor je staat. Dat levert zichtbaarheid van jouw merk op: je doelgroep weet je te vinden en je krijgt gerichtere sollicitanten.
Nog een reden om jouw doelgroep te kennen: de concurrentie is groot en blijft toenemen. En dan bedoelen we niet alleen jouw directe concurrentie, want tegenwoordig kun je (bijna) overal aan de slag. Zo solliciteer je als IT’er bijvoorbeeld niet alleen bij een IT-specialist, maar ook bij een bank of webshop.
Voor Huisartsenposten Oost-Brabant verzorgden wij de employer branding. Ze waren drastisch op zoek naar nieuwe triagisten. Eerder was slechts één op de zes sollicitanten geschikt voor de functie, na onze campagne één op de twee. Dat scheelde veel tijd in het sollicitatieproces.
Bij ABDLG werken we met drie fases: identiteit, lancering en activatie. In de eerste fase werken we aan een merkverhaal en profielen. Zo zetten we een positionering en een sterk werkgeversmerk neer, en weten we precies de juiste mensen voor jouw onderneming te vinden.
Ready, set ... De tweede fase draait om de lancering. Die spreekt voor zich: we lanceren de employer-brandingstrategie. Samen stellen we meetbare en haalbare doelstellingen vast en bepalen we de middelen en marketingtools.
Licht uit, spot aan: in de derde fase zet jij je werkgeversmerk in de spotlights. De positionering van jouw merk vertalen wij tijdens de activatie naar tastbare middelen, zoals een vacaturetekst, landingspagina en advertentiecampagne.
Merkstrategen zijn experts in positionering, tekstschrijvers zijn experts in pakkende content maken. Specialismen op zich, maar de hr- en communicatieafdelingen van bedrijven proberen vaak die ‘erbij te doen’. Gevolg: al jaren dezelfde, niet-prikkelende vacatureteksten.
Natuurlijk snappen we dat het tijdrovend is. Juist daarom is het onze dagelijkse kost. Bij ABDLG zien we de projecten als een teamworkproces: we vormen een team en boeken samen de resultaten. We staan naast onze opdrachtgevers. Daarbij geven we in onze sturende rol suggesties en advies.
Als jouw huidige collega’s zich verbonden voelen, ontstaat er trots. Ze hebben ‘een relatie’ met hun baan en aan die relatie willen ze werken. Ze praten er positief over en worden ware ambassadeurs.
Charlotte Backx