Checklist voor jouw employer-brandingstrategie

Je staat aan de start van een marathon, waarbij je toekomstige collega’s over de streep trekt om bij jou te werken. Wij geven het startschot, zodat jij vol energie begint aan deze uitdaging. Om je te helpen met jouw employer-brandingstrategie, maakten we een checklist. Ready, set, go! 

Vink het af

  • Maak je kernwaarden, merkwaarden, bewijsvoering en ambitie duidelijk. Onderzoek hoe jij als werkgever bekend wilt staan en waarmee jij geassocieerd wilt worden. Weet wat je ambities zijn en hoe je die wilt waarmaken. Kom erachter wie jouw doelgroepen zijn en hoe je die bereikt en overtuigt.
  • Stel je werkgeverspositie vast. Vertaal het merkverhaal naar een ijzersterke employer value proposition. Diep de arbeidsvoorwaarden volledig uit. De (internationale) ontwikkelmogelijkheden, haalbare carrièreperspectieven en een prettige werkomgeving: alle voordelen en beloningen die jouw medewerkers krijgen in ruil voor hun inzet, vaardigheden en capaciteiten.
  • Schrijf het werkgeversverhaal. Schrijf jouw employer story. Vat samen wie jij bent als werkgever. Het verhaal is herkenbaar en past bij de ambities. Het laat zien hoe de organisatie, alle medewerkers en ambassadeurs op hun eigen manier het merk uitdragen.
  • Werk de tone of voice uit. Ontdek met welke tone of voice je de merkwaarden communiceert, welke woorden perfect bij jullie passen en welke niet. Zo heb je een uniek geluid, naar collega’s, naar klanten en in de teksten op de website en socials. De opdrachtgever hoort dan meteen dat jij het bent aan de telefoon en herkent jouw mailtje direct.
  • Maak de werknemersprofielen. Een consistent merk maakt impact. Maar hoe vertelt iedereen hetzelfde, heldere verhaal? Met een stijlgids. Maak die en geef daarmee betekenis aan het werkgeversmerk; beschrijf de tone of voice. Met concrete voorbeelden draagt iedereen het merk eenvoudig uit op de website, in vacatureteksten en campagnes.
  • Pas de vacatureteksten aan. Recruiters zijn van nature geen tekstschrijvers, maar dreunen wel met gemak jouw werkgeversverhaal op. Benut hun skills en scherp die verder aan. Met een stijlgids als studieboek en een training in vacatures schrijven, trekken zij bestaande vacatures een geoptimaliseerd jasje aan.
  • Maak de werken-bij-website in orde. Die geeft je de ruimte om het werkgeversverhaal tot leven te brengen in beeld en tekst. Met slimme landingspagina’s die aansluiten op jouw campagnes, creëer je bovendien een betere indexering door zoekmachines en geef je ook vacatures vleugels.
  • Update de landingspagina’s. Denk goed na over de landingspagina’s: de eerste indruk voor mensen die de website bezoeken. Ze ‘landen’ hier. Laat ze er door middel van zoekwoorden komen. Schrijf de teksten in jullie tone of voice. Breid de landingspagina’s steeds verder uit om het bereik te vergroten.
  • Werk het volledige campagneconcept uit. Is er nog meer nodig: socialmediaberichten, advertenties, offline content, een event? Denk een concept uit dat aanslaat bij de doelgroep.
  • Maak de jobmarketing gereed. Breng je merk en strategie tot leven, op korte en lange termijn. ‘Online’ is dan een van je belangrijkste kanalen. Jouw werkgeversverhaal is de basis voor de ontwikkelde campagnelijnen, die we ondersteunen met superslimme online marketing.

De employer-brandingstrategie staat. En nu?

De eerste stappen zijn gezet. Maar de finish is nog niet in zicht, want er komt nog meer kijken bij een employer-brandingstrategie. Denk ook na over:

  • contentmanagement;
  • always-on-campagnes;
  • internal branding;
  • onboarding. 

Krachten bundelen

Zo, dat is een hele klus, erg specialistisch ook. Daarom bundelen de merkstrategen van Arthur & Brent en de tekstschrijvers van Tekstbureau Door Lotje Getikt hun krachten om tot de beste employer-brandingstrategie te komen. 

Jij kunt hulp gebruiken van de experts.