Alle Nederlandse huisartsenspoedposten kampen met onderbezetting en een gebrek aan nieuwe collega's. Zo ook Huisartsenspoedpost Oost-Brabant. Een groot probleem, want wanneer patiënten met gezondheidsklachten buiten de kantooruren bellen, is er niet altijd direct hulp paraat. De zorgprofessional aan de andere kant van de lijn, heet een triagist; degene die bepaalt hoe ernstig de klacht is en of er een vervolgactie nodig is. Aan ons de taak om díe experts aan te spreken en te verleiden tot solliciteren.
Het werk als triagist is een belangrijke functie. Maar ook een lastige om geschikt personeel voor te vinden. Niet gek ook: je hebt een medische opleiding nodig en werkt alleen ’s avonds, 's nachts, in de weekenden en op feestdagen. De baan is bovendien onbekend. Zelfs voor de doelgroep. Toch bleek het onmogelijke voor Huisartsenposten Oost-Brabant mogelijk.
Eén op de twee sollicitanten is relevant en wordt aangenomen. Voorheen was dat één op de zes.
De HAP-benchmark van InEen bevestigt het beeld: de arbeidsmarkt voor triagisten blijft krap en zal alleen nog maar krapper worden. Nog altijd ervaren huisartsenposten veel moeite bij het vervullen van vacatures voor triagisten. Net als in voorgaande jaren geeft driekwart van de huisartsenposten aan dat het (zeer) moeilijk was om vacatures voor triagisten te vervullen.
We combineerden contentmarketing met online jobmarketing. We lanceerden een contentraket: een strategische verzameling van contentstukken rondom één onderwerp. Zo creëerden we een sneeuwbaleffect op online zichtbaarheid via zoekmachines. Maandelijks houden we de zichtbaarheid op peil met mooie, inspirerende verhalen en een sterke socialmediastrategie.
Waar in 2021 geen enkele sollicitant binnenkwam, solliciteerden er begin 2023 maandelijks zo'n 40 geïnteresseerden voor de functie van triagist.
Triagisten in Oost-Brabant zijn er weer genoeg. Dankzij de juiste inzet van content- en online marketing vonden wij in het eerste half jaar 28 van de gewenste 30 triagisten. Nu, anderhalf jaar later halen we de aantallen van 30 tot 40 geschikte sollicitanten maandelijks met als hoogtepunt afgelopen augustus toen 58 enthousiastelingen zich aanmeldde voor deze baan. Het zijn landelijke records.
We richtten ons op de drie pijlers die de HAP-collega's belangrijk vinden in hun werk, én die nieuwe sollicitanten kan aantrekken voor dit beroep. De beloftes van het HAP-werkgeversmerk zijn: